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43e colloque international du GERAS

 

 

Université Grenoble Alpes

24-26 March 2022

 

 

APPEL À COMMUNICATIONS / CALL FOR PAPERS

 

Multimodality and multimediality in English for Specific Purposes:

discursive, cultural, didactic and translational issues

 

French version below

ESP and studies in specialised discourses have always been attentive to situated language practices giving rise to discourse communities (Swales 2016), specific settings, communicative genres or professional backgrounds, among others.  The majority of studies in the field tended to focus on text and the written form, with sparse interest for other modes of communication. This changed at the turn of the century, namely with the work of Kress and Van Leeuwen (2001), who highlighted the revolution in communication practices triggered by the use of digital media. Multimodality entered the ESP field through a keen interest in the multisemiotic dimensions of digital communication, to the extent that “for some researchers the term multimodality simply seems to signify digital media and texts” (Prior 2013). Yet, multimodality in specialised languages can be considered from a much broader perspective embracing both non-verbal communication in specialised genres as well as the ways in which visual, gestural and audio modes of communication influence and shape cognitive processes in specialised settings. In this respect, while “multimodality” is a much more complex and comprehensive notion, the term “multimediality” bears an explicit reference to the media of communication (cf. Baldry 2000).

 Adopting a broad understanding of multimodality and multimediality, this conference seeks to address how different modes and media of communication interact with specialised fields and discourses. We invite proposals in the form of paper abstracts on the following themes and questions.

 Specialised discourse analysis:

 

Ethnographic approaches to specialised communities: 

 

Didactics for the specialised language classroom:

 

Translation studies: 

 

Plenary speakers:

Jean-Rémi Lapaire (Université Montaigne Bordeaux 3)

Anna Plastina (University of Calabria, Italy)

Caroline Rossi (Université Grenoble Alpes)

 

To submit your proposal, please upload your abstract (500 words), a short biographical note, and full contact information on the Sciencesconf.org website before 1st December 2021. Authors will be informed of the outcomes of the review process by 30th January 2022.

 

Multimodalité et multimédialité en anglais de spécialité : aspects discursifs, culturels, didactiques et traductologiques

La recherche en anglais de spécialité et sur les discours spécialisés s’est toujours intéressée aux pratiques langagières situées, et a ainsi donné naissance aux notions de communautés de discours (Swales 2016), de contexte spécifique, de genres communicationnels et d’environnement professionnel, notamment. Cependant, la majorité des études conduites dans ce domaine semble se concentrer sur le texte et sur la forme écrite. Les autres modes de communication sont traditionnellement l’objet de peu d’attention. Ce n’est qu’au tournant du siècle que Kress et Van Leeuwen (2001) ont mis en lumière la révolution des pratiques communicationnelles suscitée par l’usage des médias numériques. La multimodalité semble être entrée dans le domaine de l’anglais de spécialité par la voie des dimensions multisémiotiques de la communication numérique, ainsi que le souligne Prior (2013) : « for some researchers the term multimodality simply seems to signify digital media and texts. » Cependant, la multimodalité dans les langues spécialisées peut être vue dans une perspective beaucoup plus large qui comprend à la fois la communication non verbale dans les genres spécialisés et la manière dont les modes de communication visuels, gestuels et audio influencent et façonnent les processus cognitifs à l’œuvre dans les contextes spécialisés. Le terme « multimodalité » est une notion complexe et englobante, tandis que le terme « multimédialité » fait explicitement référence aux médias de communication (cf. Baldry 2000).

 

Considérant les notions de multimodalité et de multimédialité dans un sens large, ce colloque cherche à comprendre comment différents modes et différents médias de communication interagissent avec les domaines et les discours spécialisés. Nous accueillons les propositions sous la forme de résumés portant sur les questions et les thématiques suivantes.

 

Analyse des discours spécialisés :

 

Approches ethnographiques des communautés spécialisées :

Didactique pour la classe de langue de spécialité :

Traduction et traductologie :

 

Conférenciers pléniers :

Jean-Rémi Lapaire (Université Montaigne Bordeaux 3)

Anna Plastina (Università della Calabria, Italie)

Caroline Rossi (Université Grenoble Alpes)

 

Pour soumettre une proposition de communication, déposer un résumé (500 mots), une courte note biographique ainsi que les coordonnées complètes de l’auteur sur le site Sciencesconf.org avant le 1er décembre 2021. Les auteurs seront informés du résultat de l’évaluation avant le 30 janvier 2022.

 


 

References

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